srdačna vegeterijanska kuhinja
PORUČI ONLINE

DEHIDRATACIJA ORGANIZMA

AUTOR: PROF.DR STANIŠA STOILJKOVIĆ

Ranije je dehidriranost bila najčešće leti zbog visokeProf-stojkovic temperature. Primećujemo da se i zimi javlja dehidriranost iako je spoljna temperatura niska. To govori da karakter hrane, dodaci poput novih hemijskih supstanci, među njima najčešće aditivi itetako vrše dehidrataciju organizma. Pod dehitratacijom organizma najčešće osećamo kao žeđ. Međutim dehidratacija ćelija i fizioloških tečnosti je skrivena i ona je veća opasnost. Zimi primećujemo da je koža suva i dehidrirana. Ispijanje tečnosti nekada ugasi žeđ, ali veoma teško balansira dehidrataciju ćelija i fizioloških tečnosti. Zato je treba sagledati holistički. Dehidtratciju možemo rešavati karakterom konzumirane hrane, ispijanjem tečnosti ali i vlaženjem kože.
Kada govorimo o dehiriranosti organizma, najčešće mislimo na nedostatak vode, zaboravljajući prateće komponente vode, minerale, hormone, enzime i dr… Pored vode koju fizički gubimo iz tela, često se u telu javlja takozvana “zarobljena” voda koja fiziološki nije aktivna. Nju najčešće proizvode savremeni napici, lekovi, slatkiši, suhomesnati polutrajni i neki mlečni proizvodi…Često i pored velike količine tečnosti koju unesemo mi smo i dalje žedni. To znači ili da je organizam pun “zarobljene” vode, ili pak unešene tečnosti sadrže dodatke koji nas navlače na žeđ…
Najbolji oblik vode koju organizam unosi je žvakanjem svežeg voća i povrća našeg podneblja. Takozvani jonski oblik vode iz svežeg voća i jestivog povrća je lako usvojiv, bioaktivam, udružen sa pljuvačnim žlezdama, mineralima i enzimima. znatno efektivniji od mnogih sokova i napitaka. Miksiranjem nekih vrsta voća i povrća intenzivira se oksidacija i destrukcija vodonik peroksida, što umanjuje nutritivnost istih. Pojedite krastavac i popijte mikisrani sok od krastavca. Primetićete razliku.
Aktivnost vode u organizmu je kao i aktivnost uma:
“Aktivnost uma ne krasi čoveka ako je ne prati pravilnost zaključaka. Nije dobar sat koji brzo radi već koji pravilno pokazuje vreme”. Vovenarg Lyuk de Kape
Letnji period je tipičan za dehidriranje organizma, osećaj žeđi ali i mnogih drugih simptoma u zavisnosti od količine tečnosti koju smo izgubili. Temperatura je leti visoka, dosta se krećemo, što doprinosi većem gubitku tečnosti iz organizma. Sama žeđ je zakasneli signal dehidratacije organizma. Često pominjemo zastarele dehidratatore, za koje znaju i vrapci na grani: alkoholne napitke, kafu, čajeve…., kao tečnosti koji podstiču izbacivanje tečnosti iz organizma. Mnogi lekovi su tipični diuretici, stimulišu izmokravanje. Izmokravanjem, znojenjem i disanjem se ne gubi samo voda, već i mnogi minerali i druge gradivne i transportne materije. To nam govori da samo nalevanje vodom ili sokovima ne može rešiti trajno problem dehidratacije organizma. Mnogi industrijski proizvodi od sokova, slatkiša – izdvajam sladoled, testenine, keks, slane grickalice imaju aditive koji vezuju vodu i sprečavaju njenu vitalnu funkciju u organizmu. Primetili smo da kada pijemo neki napitak mi još više osećamo potrebu za njim. Moramo imati u vidu da je komercijalizacija proizvoda narasla do te mere da mnoge tečnosti izazivaju žeđ. Dakle mnogi dodaci sokovima, sladoledu, slatkišima, slanim grickalicama zahtevaju ogromnu količinu vode za njihovu peradu. Organizam može da ima vodu koja nije u funkciji, već je zarobljejna u orgovarajućim fiziološkim tečnostima. Takav organizam je stalno žedan.
Da bi voda kao unešena tečnost bila lakše uposlena u našem organizmu najbolje je da je unosimo preko svežeg povrća pre svega krastavca, svežeg sezonskog voća i to dva sata posle obroka ili sat vremena pre obroka. Naši stari su vlažili telo valažnom krpom natopljenom u razblaženo sirće. pH vrednost kože je blago kisela, zato kožu treba vlažiti razblaženim rastvorom sirćeta i vitamina C – iz limuna na primer. Kožu možemo vlažiti i hladnim čajem od šipurka. Na taj način se pored vode preko kože unose i minerali i druge hranljive materije. Kupanje u slatkoj ili slanoj vodi jedan je od najboljih načina hidratacije organizma.
Blagi simptomi dehidratacije se manifestuju kao:
• Glavobolje slične mamurluku
• Gubitak ili nedostatak sposobnosti koncentracije
• Grčevi u mišićima
• Iznenadni osećaj vizuelnog snega
• Smanjen krvni pritisak i vrtoglavicu ili čak nesvestica u stojećem položaju
• Smanjena zapremina urina
• Izraženo tamna mokraća
• Neobjašnjiv umor
• Razdražljivost i nervoza
Teži simptomi hronične dehidracije mogu manifestovati kao:
• Suva koža
• Gubitak apetita
• Opstipacija
• Delirijum
• Oticanje jezika
• Nesvestica
• U ekstremnim slučajevima, smrt
• Sportisti, koji dehidriraju više od 2% mogu smanjiti učinak do 30%. Imaju nisku izdržljivost, ubrzan rad srca, povišenu telesnu temperaturu, i brzo zamaranje.
• Testovi krvi mogu pokazati visok nivo albumina
Na oko 5% do 6% gubitka vode, osoba može da postane jako umorna ili pospana, sa izraženim glavoboljama ili mučninom, a mogu da osećaju peckanje u udovima. Simptomi postaju sve ozbiljniji sa većoim gubitkom vode. Srce i disanje se ubrzavaju da bi se nadoknadilo smanjenje zapremine plazme i snižen krvni pritisak, dok telesna temperatura može da poraste zbog smanjenog znojenja.
Sa 10% do 15% gubitka tečnosti,
• Mišići mogu postati dehidrirani
• Koža se može osušiti sa izraženim borama zbog nedostatka normalnog rigidnog stanja ćelija, (izazvane spoljašnjim pritiskom vode svake ćelije na membrani, stanje poznato kao Turgor kože)
• Osećaj dima ispred očiju
• Mokrenje će biti znatno smanjeno i može postati bolno
• Mogući početak delirijuma
Gubici vode veći od 15% su obično fatalni.
Savet za letnje dane. Pre podne ne unosite testaste proizvode, suvo voće i mlečne proizvode. Neka doručak bude sveže sezonsko povrće kombinovano sa nekim semenjem, uljem, i sl. Posle doručka (sat do dva), možete uzeti sezonsko voće.
Mahmata Gandi je rekao: Žvaćite vašu vodu i pijte vašu hranu. Sam čin žvakanja je jedan od bitnih elemenata da sprečite dehidriranost organizma.
Neke izreke o vodi:
„Voda je pokretač prirode.” Leonardo da Vinči

„Ko ne brine o vodi ne brine za bolje sutra.“ Stara irska poslovica
„Zaboravljamo da ciklus vode i životni ciklus predstavljaju jednu celinu.“ Žak Kosto
„Hiljade ljudi živelo je bez ljubavi, bez vode nijedan.“ V.H. Auden
„Tek kada je bunar prazan, shvatimo koliko nam je voda važna.“ Bendžamin Frenklin
“Više je savršenstva u kapi vode, negu u bilo kojoj mašini koju je čovek napravio”, Albert Ajnštajn

Prof. dr Staniša Stojiljković, šef Katedre za ekološko inženjerstvo Tehnološkog fakulteta u Leskovcu, predavač Ekologije organizma u školi javnog zdravlja Medicinskog fakulteta u Beogradu. Osnivač firme Shenemil   http://www.shenemil.rs/